12. kapitola: Jak vařit kvalitní rýži

V Čechách se pomalu stává populární rýžovar na vaření rýže. Ale pozor! Pokud jste nenakoupili kvalitní rýžovar, doporučuji vařit rýži v hrnci vyrobeném z nerezové oceli. 

Levný rýžovar není vyroben z kvalitních materiálů a vnitřní část hrnce je často pokryta speciálním plastem, aby chránil před poškrábáním hrnce apod. Bohužel plasti často může změnit chuť vařené rýže. Dále pak levné rýžovary ohřívají rýži pouze zespod nebo, u trochu dražších rýžovarů, i ze stran. Ale opravdu kvalitní rýžovary by měly vydávat teplo k vaření ze všech stran - zespodu, ze stran a také z vrchu. Jedině tak můžeme uvařit kvalitní rýži. Proto pokud jste nenakoupili rýžovar, který je dražší, přibližně více než 5,000 Kč, doporučuji použít normální nerezový hrnec z ocele. Poněvadž normální hrnec aplikuje teplo ze všech stran a zaručuje chutnou a kvalitní rýži. 

 V Japonsku se používá “”, v překladu “go” což je přesně 150 gramů rýže. Japonská rýže obsahuje procentuálně až 40 procent vody, záleží na odrůdě. To znamená, když vaříte 150 gramů japonské rýže, máte po uvaření až 2,5 krát více, co znamená 375 gramů kvalitní chutné rýže. Japonská rýže se při správném vaření zvětší. I když je japonská rýže dražší než ostatní rýže, platíte nejenom za kvalitu, ale také za větší množství. Za 1 kilogram rýže dostane 2,5 kilogramu vařené rýže. 

Při vaření 150 gramů japonské rýže doporučujeme použít 1 litrový nerezový hrnec. Při vaření 300 gramů rýže 2 litrový hrnec. A při vaření 450 gramů rýže 3 litrový hrnec. 

Postup vaření rýže:

Krok 1. 

Velice lehce opláchněte rýži. Použijte cedník. Opakujte třikrát. Poprvé opravdu lehce. Měli byste vidět, jak je voda bílá. Podruhé a potřetí stejným způsobem opláchněte rýži  ale dávejte pozor, aby se rýže nepoškodila. 

Krok 2.

Jakmile je rýže opláchnutá, vložte ji do hrnce. Na 150 gramů rýže je  přesně 180 ml vody. Do hrnce dejte 1.2 nebo 1.3 krát vody. Jestliže máte radši ne tak měkké zrno doporučujeme 1.2.  Doporučujeme použít studenou vodu, aby se sladkost, lepkavost a chuť ještě vylepšila.  

Krok 3. 

Rýži nedávejte hned vařit, ale přibližně 30 minut nechte usadit, aby zrnka rýže mohla vsáknout do sebe vodu. Tím bude rýže sladší a lepkavější. Ale pokud používáte naší rýži tento krok není zapotřebí. Poněvadž čerstvě leštěná rýže mnohem více vstřebává vodu takže můžete vynechat krok 3 a přejít na krok 4.  

Krok 4. 

Dejte vařit. Nejprve na medium, aby se rýže začala vařit. 

Krok 5. 

Rýže se začala vařit. Změnit na velice nízký oheň a nechte vařit 10 minut. 

Krok 6. 

Po 10 minutách, nechte rýži usadit tak přibližně dalších 5 - 10 minut. 

Krok 7. 

Použijte rýžovou lžíci a promíchejte rýži tak, aby se vzduch dostal dovnitř. 

 

Jestliže budeme vařit japonskou rýži tímto způsobem, zaručujeme, že rýže bude mít vysoké množství vitamínu B, který zaručuje nejenom zdravou výživu, ale také pomáhá při hubnutí. Po jedení zdravé japonské rýže se netloustne, protože obsahuje velké množství vláknin, minerálů a vitamínů, mnohem více v porovnání s jinými rýžemi. Proto konzumaci japonské rýže vřele doporučujeme. 

Dále pak můžete rýži jíst nejméně 45 minut, protože rýže zůstane ideálně teplá. Ale po vychladnutí je rýže také velice chutná a může se použít k Obentu nebo na Onigiri. 

Důležitá věc je používat kvalitní vodu. Nedoporučujeme používat vodu z kohoutku, ale ideálně minerální vodu nebo filtrovanou přes filtr. Jak už bylo vysvětleno výše, voda a kvalita vody je velice důležitá k pěstování i vaření rýže. Doporučujeme použít pouze kvalitní vodu, aby byla rýže chutná, sladká a lepkavá.